Wiceprezes LPP dla Wyborcza.biz

  • 11 maja 2020

Sławomir Łoboda, wiceprezes LPP i członek zarządu ZPPHiU w rozmowie z redakcją Wyborcza.biz przybliża m.in. aktualną sytuację sieci odzieżowych oraz centrów handlowych. Czy będą one zamykane? Czy klienci będą kupować w sklepach odzież bez jej przymierzania i do tego w maseczce na twarzy? – W jednym sklepie przez cały poniedziałek sprzedaliśmy jedną sztukę odzieży. Jedną! Daj Panie Boże, żebyśmy na koniec tego roku mieli w sklepach 70 proc. tego, co sprzedawaliśmy w 2019 roku – obrazuje sytuację Sławomir Łoboda.

Więcej

Rzeczpospolita o zerwaniu rozmów centrów z najemcami

  • 8 maja 2020

Rozmowy najemców z zarządcami centrów handlowych prowadzone były intensywnie, ale ostatecznie porozumienia nie udało się podpisać – informuje Rzeczpospolita (w wydaniu drukowanym oraz na Rp.pl). Obecnie strony mają prowadzić indywidualne ustalenia. – Dzisiaj nasze obroty to ułamek tych z czasów sprzed koronawirusa, a magnesy przyciągające klientów do galerii nie działają. Zatem fair byłoby usiąść do stołu i powiedzieć sobie, że świat się zmienił, i określić nowe warunki, adekwatne do realiów – mówi Sławomir Łoboda, wiceprezes LPP i członek zarządu ZPPHiU redakcji Rp.pl. Wierzy, że to się uda, alternatywą mogą być jednak długie spory sądowe, wiążące się z upadłościami po obu stronach.

Więcej

Walka o uratowanie setek tysięcy miejsc pracy

  • 8 maja 2020

Polscy przedsiębiorcy wspólnie zwracają uwagę na problem setek tysięcy osób, które pandemia może pozbawić zatrudnienia, a co za tym idzie – środków do życia – czytamy na portalu Sukces.rp.pl. W artykule redakcja informuje m.in. o zainicjowanej przez nasz Związek kampanii społecznej #ratujmypolskiemiejscapracy, a także działaniach polskich firm na rzecz walki z koronawirusem.

Więcej

Prezes LPP dla Retailnet.pl (cz. II)

  • 7 maja 2020

Dzisiaj widać wyraźnie, że centra handlowe nie przypominają tych sprzed koronawirusa, a nasze przychody stanowią ułamek tych z 2019 r. Pomimo to żadna z naszych zgłoszonych propozycji nie została przyjęta, zatem nie doszło niestety do porozumienia branżowego. Jako związek podkreślamy oczywiście, że nasi członkowie mają pełne prawo podejmować indywidualne decyzje biznesowe czyli mogą podpisywać indywidualne porozumienia jak i odstępować od umów – mówi Marek Piechocki, prezes LPP i członek zarządu ZPPHiU w drugiej części wywiadu dla Retailnet.pl. W rozmowie zaznacza też, że wszyscy ponoszą koszty pandemii, a Związek walczy o polskie miejsca pracy i nie pozwoli na masowe bankructwa czy zwolnienia pracowników w sektorze handlu poprzez podpisywanie niekorzystnych umów. Prezes LPP mówi również m.in. o planach otwierania nowych sklepów, na nowych warunkach, a także wzroście znaczenia kanału e-commerce, który koronawirus tylko przyspieszył.

Więcej

Magazyn Galerie Handlowe o wpływie koronawirusa na branżę retail

  • 7 maja 2020

Globalna gospodarka zaraziła się koronawirusem – rozpoczyna materiał dot. wpływu koronawirusa na branżę retail redakcja czasopisma Galerie Handlowe. Obecną sytuację branży komentują w artykule m.in. przedstawiciele ZPPHiU, w tym Artur Kazienko, prezes Kazar, Przemysław Lutkiewicz, wiceprezes zarządu LPP oraz Igor Klaja, prezes OTCF (właściciel marki 4F).

Artur Kazienko: Dziś wyzwaniem jest przetrwanie

To dla całej organizacji trudna sytuacja, z którą nigdy wcześniej nie mieliśmy do czynienia, firma praktycznie z dnia na dzień stanęła w obliczu katastrofy. Dziś trzeba stanowczo podkreślić, że naszym priorytetem są miejsca pracy, o które walczymy. Dziś nie rozmawiamy o zysku, który jest gwarantem rozwoju przedsiębiorstwa, dziś wyzwaniem jest przetrwanie – mówi Artur Kazienko. Zauważa też, że ta walka nie skończy się w momencie zniesienia izolacji, a może trwać nawet kilka lat.

Rozwiń

W komentarzu wskazuje również ustawowe regulacje dot. umów między najemcami i wynajmującymi jako jedną z kluczowych spraw, które przesądzą o losie setek polskich firm. Informuje także o wypracowanych przez ZPPHiU rozwiązaniach kompromisowych i braku odpowiedzi galerii na postulaty dot. solidarnego podejścia do ponoszenia kosztów w dobie trwającej pandemii. W jego opinii przy perspektywie spadków obrotów nawet o 70% i równoczesnych wysokich czynszach bez tych rozwiązań firmy nie będą miały szans na przetrwanie.

Prezes Kazar zwraca też uwagę m.in. na to, że branżę czeka gigantyczna recesja. Przychody polskich przedsiębiorstw z sektora mody to około 50 mld zł, a 81% odwiedzin w centrach handlowych to głównie zakupy odzieży, obuwia i dodatków. Szacunkowo w grudniu przychody LFL spadną o 30%.

Artur Kazienko mówi też o tym, jak w jego ocenie zmienią się po pandemii przyzwyczajenia zakupowe i potrzeby konsumentów. – Świat przyspieszy w kierunku zakupów w sieci – zauważa. – Stary model oparty głównie o offline będzie podlegał erozji – dodaje.

Przemysław Lutkiewicz: Najbliższe miesiące będą wyzwaniem dla branży odzieżowej

To, że przyzwyczajenia konsumentów się zmienią, a najbliższe miesiące dla całej branży odzieżowej będą wyzwaniem, zauważa też Przemysław Lutkiewicz, wiceprezes zarządu LPP. W materiale mówi o zamknięciu w związku z pandemią 95% salonów należących do sieci, co wiąże się z nagłym i drastycznym spadkiem przychodów. – Podjęliśmy szereg działań mających na celu utrzymanie stabilnej sytuacji spółki, kładąc nacisk na ciągłość procesów biznesowych i ochronę jak największej liczby miejsc pracy – podkreśla Przemysław Lutkiewicz. Spółka m.in. zmniejszyła zamówienia na sezon jesień-zima i ograniczyła planowane otwarcia nowych sklepów, zminimalizowała koszty inwestycyjne, a także obniżyła wynagrodzenie członków zarządu do symbolicznej złotówki aż do odwołania. LPP równocześnie skupia się na rozwoju e-commerce, mając jednak świadomość, że ten kanał nie zastąpi tradycyjnej sprzedaży.

Mówiąc o najbliższych miesiącach jako wyzwaniu dla branży odzieżowej, Przemysław Lutkiewicz zwraca też uwagę na specyficzny cykl produkcyjny obowiązujący w modzie. Zgodnie z nim kolekcja wiosna-lato 2020 była wyprodukowana już w zeszłym roku, co powoduje znaczne nadwyżki asortymentu. Zauważa też, że branża na bieżąco będzie musiała uczyć się nowych zachowań klientów, by szacować wielkość zamówień na kolejne kolekcje. Wiceprezes LPP spodziewa się też długotrwałych skutków recesji, w związku z czym jego zdaniem branża musi być gotowa na zmniejszanie popytu na produkty i usługi

Przemysław Lutkiewicz mówi również o docenieniu przez ZPPHiU wsłuchania się przez rząd w głos polskich przedsiębiorców i wprowadzenia abolicji czynszowej, a także o dalszych wspólnych działaniach Związku na rzecz ochrony polskiego handlu, by minimalizować efekty kryzysu. – Patrząc na skalę, z jaką epidemia dosięga kolejnych sektorów na rynku, bez wątpienia czekają nas ciężkie czasy. Wiele przedsiębiorstw ucierpi na rosnącej recesji, w efekcie wpłynie to również na rynek pracy, co może katastrofalnie odbić się nie portfelach konsumentów. Tym bardziej istotne jest zacieśnianie współpracy między podmiotami na rynku, które powinno pomóc sprawnie przystosować się do nowej rzeczywistości – podsumowuje.

Igor Klaja: Pomoc jest niezbędna

O wyzwaniach, przed którymi stoi sektor handlu, mówi również Igor Klaja, prezes OTCF (właściciel marki 4F). Ponowne otwarcie galerii niesie za sobą m.in. obostrzenia dot. zapewnienia bezpieczeństwa pracownikom i klientom. Kolejne wyzwanie, na które wskazuje, to ogromna nadwyżka towaru do upłynnienia i równocześnie przewidywane znaczne zmniejszenie ruchu w galeriach, a tym samym mniejsza sprzedaż. Ta natomiast przekłada się na problem rentowności.

Igor Klaja zwraca też uwagę na wyzwanie w postaci utrzymania płynności finansowej. – Galerie handlowe oraz najemcy muszą wspólnie odnaleźć się w nowej sytuacji, w której wypracowane dotychczas relacje mogą być już nieadekwatne. Pomoc, na której zależy podmiotom z branży handlu i usług, to przede wszystkim pomoc w utrzymaniu płynności finansowej. Rozumiemy przez to wsparcie w pokryciu zobowiązań, które spółki ponoszą każdego dnia, w tym koszty samych towarów – zaznacza prezes OTCF.

W komentarzu mówi też o walce polskich firm o to, by w obecnej sytuacji nie redukować zatrudnienia. Między innymi właśnie w tym kontekście pomoc polskim przedsiębiorstwom jest jego zdaniem niezbędna. – Wszystkie firmy z branży handlu i usług, od małych po dużych graczy na rynku, znalazły się obecnie w ciężkim położeniu z przesłankami nawet do ogłoszenia upadłości – zauważa Igor Klaja.

Pojawia się naturalna konieczność wprowadzenia nowej regulacji pomiędzy galeriami handlowymi i najemcami, przy aktywnym współudziale banków i instytucji państwowych jak np. Polski Fundusz Rozwoju – twierdzi Igor Klaja. Zwraca też uwagę na potrzebę solidarności wszystkich zaangażowanych w ponoszeniu strat. Przybliża również rozwiązanie w postaci płacenia czynszu obrotowego, do wprowadzenia którego potrzebne jest wsparcie finansowe rządu. Zauważa też, że dla galerii istotne jest m.in. odroczenie rat kapitałowych i odsetek.

Kolejne media o ZPPHiU

  • 7 maja 2020

Sytuacja polskich przedsiębiorców w dobie koronawirusa interesuje nie tylko media biznesowe i ogólnotematyczne. O wpływie pandemii na rynek fitness oraz propozycji ZPPHiU dot. uregulowania zobowiązań czynszowych informują m.in. portale Lifestylecoaching.pl, Dzienmezczyzny.pl czy Eksmagazyn.pl. Między innymi o przyłączeniu do naszego Związku VIVE Group pisze natomiast redakcja Kielcehandball.pl.

Prezes LPP dla Retailnet.pl (cz. I)

  • 6 maja 2020

Przez 6 tygodni prowadziliśmy rozmowy z przedstawicielami galerii handlowych. Próbowaliśmy się porozumieć, ale niestety nie wszyscy chcą przyjąć do wiadomości, że dzisiejszy świat wygląda już  inaczej. Nie patrzą na to, że mamy 30 procent wpływów i oczekują od nas pełnych czynszów. Utrzymanie takich warunków jest niemożliwe, bo doprowadziłoby do masowego bankructwa sieci handlowych – mówi Marek Piechocki, prezes LPP i członek zarządu ZPPHiU redakcji Retailnet.pl. W rozmowie przybliża kwestię negocjacji warunków najmu i wyjaśnia, co w kontekście biznesowym oznacza dla firmy hasło „topowa galeria”.

Więcej

Interia.pl: Najemcy mogą walczyć o obniżki czynszu

  • 6 maja 2020

Portal Interia.pl informuje o tym, że większość umów najmu powierzchni w galeriach handlowych nie była przygotowana na wybuch pandemii, w związku z czym najemcy mogą teraz walczyć o obniżki czynszu. Zalew pozwów do sądu powołujących się na klauzulę nadzwyczajnej zmiany stosunków to jednak nie jedyne wyjście. Jakie rozwiązania prawne są możliwe w obecnej sytuacji?

Więcej

Money.pl: Koronawirus zmienił zasady gry

  • 6 maja 2020

Portal Money.pl informuje o konieczności dostosowania przez galerie handlowe warunków najmu w obliczu rosnącego znaczenia e-commerce. Sprzedaż stacjonarna nadal jest jednak dominującym kanałem, więc bardzo ważne jest porozumienie między wynajmującymi i najemcami. – Rozmowy trwają, ale polskie prawo daje nam wiele możliwości. Nie możemy pozwolić na “sztuczne” utrzymywanie warunków sprzed pandemii. Chcemy chronić miejsca pracy – firmę, którą budowaliśmy przez lata – mówi Zbigniew Markowski, jeden z właścicieli Giacomo Conti, firmy należącej do ZPPHiU redakcji Money.pl.

Więcej

Prezes Kazar dla Onet Rano

  • 5 maja 2020

Artur Kazienko, prezes firmy Kazar i prezes ZPPHiU w programie Onet Rano mówi, że decyzja rządu o otwarciu galerii handlowych mocno zaskoczyła branżę. Wcześniejsze zapowiedzi wskazywały bowiem na to, że centra handlowe ruszą w trzeciej fazie odmrażania gospodarki, czyli około połowy maja. – Rozpoczynamy działalność handlową na nowo, ale w zupełnie nowych warunkach. Nikt z właścicieli sieci handlowych nie zakładał, że przyjdzie mu kiedykolwiek prowadzić biznes przy założeniu, że będzie musiał ograniczać liczbę klientów, którzy chcieliby wejść do jego sklepów – zauważa Artur Kazienko. W wywiadzie mówi także m.in. o trudnych decyzjach dot. odstąpienia od części umów najmu w związku z brakiem perspektywy na porozumienie. Dodaje też, że prośby o wspólne ustalenie nowych warunków wysłane do galerii w połowie marca i ponawiane w połowie kwietnia pozostały bez odpowiedzi.

Więcej