Trojmiasto.pl: Pandemia mocno zachwiała handlem wielkopowierzchniowym

  • 13 lipca 2020

Po ponad dwóch miesiącach od odmrożenia centrów handlowych ich odwiedzalność wciąż jest na dużo niższym poziomie niż przed wybuchem epidemii – informuje portal Trojmiasto.pl. Redakcja przybliża działania podejmowane w tym kontekście przez najemców, m.in. LPP, firmę należącą do naszego Związku. Jak informuje portal, spółka zakończyła już sporą część negocjacji, a w części przypadków zdecydowała się na odstąpienie od umów.

Redakcja zaznacza, że czas na negocjacje handlowcy i galerie mają do końca lipca. – Zmiana w umowach zasad rozliczania najmu na zasadach procentu od obrotu jako podstawy wyznaczenia wysokości opłat za korzystanie z powierzchni handlowej to dla wielu z nas dziś być albo nie być. Wprowadzone właśnie przez rząd Portugalii ustawowe regulacje to dowód na to, że takie rozwiązanie jest możliwe do przyjęcia. Przykład portugalski pokazuje również, że możliwe jest wypracowanie dobrych rozwiązań prawnych, by ratować rynek handlu i usług ponad podziałami politycznymi – cytuje komentarz zarządu naszego Związku portal Trojmiasto.pl.

Więcej

Franczyza i Biznes: Polacy bardzo ostrożnie wydają pieniądze w centrach handlowych

  • 8 lipca 2020

Magazyn Franczyza i Biznes przygląda się sytuacji centrów handlowych. Powołuje się na wyniki analiz prowadzonych przez nasz Związek, z których wynika, że w pierwszych dniach odmrożenia handlu, w porównaniu do analogicznych okresów z zeszłego roku, spadki sięgnęły 70%. O ile możemy zauważyć zwiększoną konwersję zakupową, zjawisko to nie powinno napawać optymizmem. Wynika bowiem ze zmiany przyzwyczajeń zakupowych konsumentów, którzy obecnie goszczą w galeriach, by nabyć konkretne produkty, nie w celach rozrywkowych.

Dziennik Łódzki: Przerwany pęd handlowych kolosów

  • 3 lipca 2020

– Jedno jest pewne – będzie to koniec galerii handlowych, jakie znamy – zapowiada Dziennik Łódzki. W opublikowanym materiale obejmującym analizę obecnej sytuacji biznesowej galerii handlowych i ich najemców powołuje się na badanie przeprowadzone przez ZPPHiU. Wynika z niego, że ośmiu na dziewięciu Polaków nie odwiedziło żadnego centrum handlowego w pierwszym tygodniu od ich ponownego otwarcia po zniesieniu obostrzeń.

– Widzimy, że klienci niechętnie robią zakupy w galeriach handlowych i można się spodziewać, że nie będzie powrotu do sytuacji sprzed pandemii – komentuje Jacek Kujawa, Wiceprezes spółki LPP, będącej członkiem naszego Związku.

Kolejne media o naszych postulatach

  • 3 lipca 2020

Media branżowe chętnie podjęły temat jednego z kluczowych postulatów naszego Związku dotyczącego rozliczania najemców z wynajmującymi proporcjonalnie do przychodów. Wprowadzone właśnie przez władze Portugalii rozporządzenie przyjmujące ten model finansowania czynszów ma swoje uzasadnienie — pomoże chronić wiele firm borykających się ze skutkami kryzysu.

– Zmiana w umowach zasad rozliczania najmu na zasadach procentu od obrotu jako podstawy wyznaczenia wysokości opłat za korzystanie z powierzchni handlowej to dla wielu z nas dziś być albo nie być. Wprowadzone właśnie przez rząd Portugalii ustawowe regulacje to dowód na to, że takie rozwiązanie jest możliwe do przyjęcia. Przykład portugalski pokazuje również, że możliwe jest wypracowanie dobrych rozwiązań prawnych, by ratować rynek handlu i usług ponad podziałami politycznymi (…)– komentuje Zarząd ZPPHiU.

O doniesieniach z rynku portugalskiego piszą portale: retailnet.pl, dlahandlu.pl, handelextra.pl, propertynews.pl, galeriehandlowe.pl

Galerie Handlowe: Jedno jest pewne – centra handlowe i ich charakter ulegną diametralnej zmianie

  • 1 lipca 2020

W lipcowym wydaniu miesięcznika Galerie Handlowe, eksperci wypowiedzieli się na temat sytuacji centrów handlowych w rzeczywistości pandemii.

Przemysław Lutkiewicz, Wiceprezes Zarządu LPP (spółki będącej członkiem naszego Związku) analizuje sytuację galerii handlowych w kontekście zmiany zachowań konsumentów. W swojej wypowiedzi powołuje się na badanie przeprowadzone przez ZPPHiU, które wskazało, że przed wprowadzeniem ograniczeń zapobiegających rozprzestrzenianiu się koronawirusa, 4,5 mln osób odwiedzało je co najmniej raz w tygodniu, często w celach rozrywkowych. Oprócz samych zakupów klientów przyciągały restauracje czy strefa rozrywkowa, które obecnie straciły na atrakcyjności. Lutkiewicz podkreśla również, że w obecnej sytuacji kluczowe jest zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim osobom przebywającym w galeriach – zarówno klientom jak i ich pracownikom.

Na badania przeprowadzone przez nasz Związek, w swoim materiale powołuje się również Jerzy Osika, Ekspert ds. retail i sprzedaży Promedia, wskazując na powolny powrót do „normalnego” poziomu sprzedaży. Zgodnie z publikacją spadek sprzedaży w sklepach mierzony w okresie 11-25.05.20 w stosunku do czasu 9-23.05.19 zmalał z -62,3% do -46,7 % w Warszawie i z 58,3% do 36,1% w pozostałej części kraju.

Galerie Handlowe: Sprzedaż online nie zrekompensuje strat

  • 29 czerwca 2020

W materiale dla portalu galeriehandlowe.pl Wojciech Tulwin, Dyrektor ds. Marketingu i PR marki Recman, będącej członkiem naszego Związku, opowiada o sytuacji marki w kontekście obostrzeń związanych z epidemią. Porusza temat konieczności dostosowania kanałów dystrybucji, podkreślając jednocześnie, że sprzedaż online nie jest w stanie zrekompensować strat ponoszonych w wyniku zamknięcia salonów stacjonarnych.

– Aktualna sytuacja jest trudna dla nas wszystkich. Jako rodzinna firma odzieżowa istniejąca na rynku od 1986 roku przeżywamy teraz ciężkie chwile –  mówi Wojciech Tulwin – Podejmujemy aktualnie szereg działań, które mają na celu ograniczenie kosztów oraz opracowanie scenariuszy działań w zależności od długości trwania kryzysu. Sytuacja jest dla nas wszystkich wielkim wyzwaniem, ale jesteśmy przekonani, że wyjdziemy z niej i będziemy jeszcze silniejsi. 

 

Więcej

Strefa Biznesu: Handel wrócił do normalności tylko połowicznie

  • 26 czerwca 2020

– Handel wrócił do normalności. Ale tylko połowicznie. Choć centra i galerie są otwarte, to klienci nie ruszyli do nich szturmem. Część przeniosła zakupy do internetu, część się wstrzymuje z wydatkami. Branża cierpi – czytamy w materiale pomorskiego wydania czasopisma Strefa Biznesu.

W artykule redakcja nawiązuje m.in. do podsumowania członków naszego Związku dot. obrotów i odwiedzalności w pierwszym miesiącu po ponownym otwarciu galerii handlowych. Spadki w zestawieniu z analogicznym okresem ubiegłego roku sięgają nawet powyżej 50 proc. Przytacza także wypowiedź, w której zarząd naszego Związku ocenia pierwszy miesiąc funkcjonowania w nowych realiach pesymistycznie, apeluje o dostosowanie wysokości czynszów w galeriach do możliwości sieci sklepowych, a także informuje o tym, że obecnie przedsiębiorcy prowadzą indywidualne negocjacje z właścicielami galerii.

Strefa Biznesu wskazuje w artykule też na to, że obecnie klienci wybierają się do centrów handlowych w jasno określonych celach zakupowych, a nie spędzają już tam czasu dla rozrywki – jak dawniej. Redakcja rozważa też zmiany zwyczajów zakupowych Polaków wywołanych pandemią, wskazując m.in. na wzrost popularności zakupów online.

Prezes Lancerto dla Propertynews.pl

  • 25 czerwca 2020

Negocjacje wciąż trwają. Reakcje są spolaryzowane. Spora grupa mówi: pomóżmy sobie nawzajem. Jest też mniejszość z iluzoryczną i arogancką retoryką. To są bardzo krótkowzroczne reakcje i wiem, że najemcy je zapamiętają. Sytuacja jest kuriozalna, bo Lancerto było dumne z tego, że płaci na czas wszystkim. Teraz mamy istotnie zachwianą rotację zapasu i gotówki. Każda zdrowa firma zadaje sobie pytanie: do czego to zmierza i ile czasu nam zostało? – mówi Tomasz Ciąpała, prezes Lancerto i członek zarządu ZPPHiU redakcji Propertynews.pl. W wywiadzie przedstawia m.in. aktualną sytuację firmy oraz kulisy negocjacji z galeriami handlowymi.

Więcej

Nadchodzące miesiące będą bardzo trudne dla całej branży

  • 25 czerwca 2020

Świat w trwającym okresie zmienia się na naszych oczach. Zmiany te będą się nawarstwiać, a z pewnością trwałej modyfikacji ulegnie świadomość społeczeństwa. Zarówno z perspektywy socjalnej (zdrowie rodziny), jak również biznesowej (kondycja firmy) przekonaliśmy się, że nic nie jest w stu procentach pewne i trwałe – zauważa Łukasz Kowalczyk, zastępca dyrektora sprzedaży ds. B2C w VIVE Profit, firmie należącej do Grupy VIVE, która jest członkiem naszego Związku w komentarzu dla Magazynu Galerie Handlowe. – Nadchodzące miesiące będą bardzo trudne dla całej branży. Będzie to okres wielu zmian, dyskusji oraz – miejmy nadzieję – powolnego powrotu do normalności – podsumowuje.

Więcej

Podpisywanie umów po staremu to szaleństwo

  • 25 czerwca 2020

Jesteśmy w trakcie rozmów z kolejną grupą właścicieli centrów. Ten proces trwa długo, dlatego że bardzo często są to fundusze i spółki zagraniczne, więc decyzje zapadają w centralach poza Polską. Jesteśmy jednak dobrej myśli, ponieważ te nowe warunki uwzględniają okoliczności związane z pandemią – zauważa Artur Kazienko, prezes grupy Kazar i członek zarządu ZPPHiU w wywiadzie dla portalu Propertynews.pl. W rozmowie zwraca także uwagę na to, że polskie firmy czeka restrukturyzacja sieci sprzedaży. – Nie ma mowy o nowych otwarciach na starych zasadach. Jeżeli wynajmujący, oprócz podstawowej stawki czynszu płaconego za metr kwadratowy, będą skłonni ograniczyć jego wysokość do nieprzekraczalnego poziomu stanowiącego określony procent od przychodu, to niektóre lokalizacje okażą się warte rozważenia. Natomiast sztywna stawka sprzed pandemii jest nieracjonalną propozycją. Nie znam nikogo, kto byłby tak szalony, aby dzisiaj podpisać umowę na dotychczasowych warunkach – tłumaczy Artur Kazienko.

Więcej