Koszty szybują, rentowność pikuje
- 25 listopada 2021
ZPPHiU zwraca uwagę, że firmy handlowo-usługowe odnotowują znaczne spadki rentowności wynikające przede wszystkim z rosnących kosztów utrzymania biznesu. Widzą ratunek i wsparcie między innymi w solidarnym podejściu do kosztów ze strony centrów handlowych.
„Naturalnie porównujemy dzisiejszą sytuację, w tym obroty i koszty do roku 2019, kiedy rynek był stabilny. Obecnie nasze obroty w najlepszych momentach co najwyżej dorównują tym sprzed pandemii jednak w większości nie wróciły do wcześniejszych poziomów. Tymczasem lista kosztów, które poszybowały w górę i nadal rosną jest bardzo długa ” – relacjonuje Marcin Ochnik, Prezes Zarządu OCHNIK S.A., członek Zarządu ZPPHiU.
Fakt, że pandemia drastycznie wpłynęła na funkcjonowanie podmiotów gospodarczych jest oczywisty. Dotyczy to w dużej mierze rodzimego sektora handlu i usług. Od półtora roku polscy pracodawcy zmagają się z wyzwaniami nowej rzeczywistości a dynamika zmian zaskakuje ich z każdym miesiącem. Straty wynikające z półrocznego wstrzymania handlu w centrach handlowych nie zostały odrobione a perspektywy są pesymistyczne.
„Ranking obrotów przeprowadzany przez ZPPHiU wśród zrzeszonych podmiotów wykazuje, że w listopadzie, pomimo promocji związanych z Black Friday spadek w stosunku do 2019 roku jest obecnie dwucyfrowy” – alarmuje Marcin Ochnik.
Porównując rentowność dziesięciu miesięcy 2021 roku jest ona znacznie niższa niż miało to miejsce w 2019 r. – potwierdza Zarząd ZPPHiU.
Zarząd ZPPHiU wskazuje podstawowe czynniki wpływające na spadek rentowności:
1. Energia
Podwyżki cen energii windują automatycznie wzrost cen kolejnych pozycji w budżecie każdego przedsiębiorstwa. W tym zakresie trudno liczyć na poprawę sytuacji – energia tanieć nie będzie.
2. Usługi
Przedsiębiorcy korzystający z przestrzeni handlowej w centrach ponoszą wyższe koszty wszystkich usług związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.
3. Czynsze
Należy odnotować, że w kwestii rozliczeń z centrami handlowymi nastąpiła dwukrotna indeksacja czynszów czyli podniesienie ich o poziom inflacji, co spowodowało wzrost tej pozycji kosztowej o około 6%. Z uwagi na utrzymującą się wysoką inflację należy założyć oczekiwanie właścicieli centrów handlowych kolejnych wzrostów czynszów.
4. Kursy walut
Osłabienie pozycji złotego przekłada się na podniesienie wysokości czynszów o kolejne 10%. Większość rozliczeń między podmiotami korzystającymi i udostepniającymi przestrzeń w galeriach odbywa się bowiem w obcych walutach.
5. Wynagrodzenia
Istotnie wyższym obciążeniem są koszty wynagrodzeń, wzrost płacy minimalnej w oczywisty sposób podnosi koszty pracodawców – te są około 15-20% wyższe niż dwa lata temu.
6. Konieczne inwestycje
W skutek pandemii i zamknięcia handlu stacjonarnego nastąpił gwałtowny rozwój kanałów e-commerce co z kolei wymusiło znaczące inwestycje w nową infrastrukturę i rozwój tej gałęzi sprzedaży.
7. Transport i logistyka
Kosztowne są też operacje logistyczne, które nie ograniczają się jedynie do firm kurierskich (a te wraz z cenami transportu na całym świecie gwałtownie rosną). Istotny jest proces obsługi zwrotów czy pakowania.
Zarząd ZPPHiU wskazuje równe rozłożenie ryzyk biznesowych i kosztów wspólnych pomiędzy centra handlowe a przedsiębiorców korzystających z przestrzeni w galeriach jako kierunek, w którym powinna zmierzać branża, by utrzymać stabilność całego ekosystemu. W obliczu wyzwań makroekonomicznych implementacja takiego podejścia jest konieczna i pilna.
Materiał prasowy ZPPHiU