Odwiedzalność centrów handlowych w maju poniżej oczekiwań
- 9 czerwca 2021
ZPPHiU powołując się na ostatni raport Proxy.Cloud wskazuje na znaczące spadki w odwiedzalności centrów handlowych w całej Polsce. Złote Tarasy z 82% spadkami na szczycie listy.
Zofia Morbiato, Dyrektor Generalna ZPPHiU podsumowuje wyniki raportu: „Monitorujemy centra, w których działalność prowadzą nasi członkowie i widzimy, że owszem klienci wracają na zakupy, jednakże ruch jest daleki od poziomów, do jakich przywykliśmy przed pandemią. Dane liczbowe można podsumować jednym zdaniem – odwiedzalność spadła w sposób istotny dla prowadzących działalność handlową na terenie galerii.”
Badanie ruchu w galeriach handlowych prowadzone poprzez obserwację ruchu telefonów komórkowych pozwala bardzo precyzyjnie wykazać zarówno liczbę wizyt, jak i liczbę unikalnych klientów odwiedzających poszczególne lokalizacje.
Za punkt odniesienia w zestawieniu przyjęto rok 2019 poprzedzający pandemię. W podsumowaniu ogólnopolskim dla wszystkich centrów handlowych uśredniona różnica w liczbie wszystkich wizyt w centrach to w maju 2020 r. mniej o 54%, a w maju 2021 r. o 42%.
Zofia Morbiato komentuje wyniki raportu: „Z jednej strony w przestrzeni publicznej spotykamy się z informacjami o powrocie do stanu sprzed pandemii i obrazami galerii wypełnionych odwiedzającymi ale jest to tylko wrażenie. Narzędzia pomiarowe wykazały jednoznacznie, że spadki odwiedzalności w centrach są bardzo duże. Tymczasem nasi członkowie zderzają się z bezwzględnym egzekwowaniem zapłaty pełnego czynszu. Przeczy to obowiązującym przepisom prawnym i po raz kolejny pokazuje jak ogromna nierównowaga stron panuje pomiędzy silnymi centrami handlowymi i słabszymi firmami korzystającymi z powierzchni handlowych.”
Skupiając się na poszczególnych lokalizacjach, badanie precyzyjnie wykazuje, że są takie centra handlowe, w których różnica w liczbie wizyt w 2020 r. wyniosła aż 82% – czego przykładem są Złote Tarasy w Warszawie. Inne popularne dotychczas lokalizacje również zanotowały drastyczne spadki: Stary Browar w Poznaniu 80%, Galeria Bałtycka 72%.
Analizując różnicę w liczbie unikalnych klientów w 2021 r. na szczycie Galeria Bałtycka 82%, warszawskie Złote Tarasy 82%, wysoko plasuje się też poznański Stary Browar 80% mniej klientów niż przed pandemią.
Zarząd ZPPHiU komentuje wyniki jednoznacznie: „To wiarygodne i miarodajne podsumowanie odwiedzalności centrów handlowych. Mamy dane dotyczące każdej lokalizacji i możemy je analizować wspólnie w skali kraju albo indywidualnie dla każdego udostępniającego powierzchnię handlową w galerii. Mamy nadzieję, że powyższe wyniki to argument ucinający spekulacje dotyczące „tłumów w galeriach”.
Materiał prasowy ZPPHiU