Centra handlowe i ich charakter ulegną diametralnej zmianie

  • 28 lipca 2020

Przed epidemią wizyty w centrach handlowych były dla wielu Polaków rozrywką. Badanie przeprowadzone przez Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług pokazało, że ok. 4,5 mln osób odwiedzało je co najmniej raz w tygodniu. Oprócz samych zakupów klientów przyciągały restauracje czy strefa rozrywkowa, które obecnie straciły na atrakcyjności w związku z ograniczeniami sanitarnymi. W tym momencie kluczowe jest zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim obecnym w galerii handlowej. Nie wiemy jeszcze jak długo utrzyma się taka sytuacja oraz jak finalnie wpłynie na funkcjonowanie obiektów handlowych w nowej rzeczywistości. Jedno jest jednak pewne – centra handlowe i ich charakter ulegną diametralnej zmianie – mówi Magazynowi Galerie Handlowe Przemysław Lutkiewicz, wiceprezes zarządu LPP, firmy należącej do naszego Związku.

W komentarzu dla redakcji czasopisma zwraca też uwagę m.in. na zmianę zachowań konsumenckich, na które kluczowy wpływ będzie miało spodziewane osłabienie siły nabywczej społeczeństwa, w związku ze zwolnieniami czy obniżkami wynagrodzeń w dobie trwającego kryzysu.

Więcej

Money.pl: Ubywa nam galerii handlowych

  • 27 lipca 2020

W pierwszych dniach odmrożenia handlu w porównaniu do analogicznych okresów z zeszłego roku spadki sięgały 70 proc. Po blisko miesiącu aktywności handlowej widzimy, że jest tendencja wzrostowa, ale nawet dziś osiągamy ledwo połowę zeszłorocznych wyników dla analogicznych okresów. Ciężko patrzeć w przyszłość z optymizmem – cytuje słowa zarząd naszego Związku portal  Money.pl. W artykule redakcja zwraca uwagę także na fakt, że obecnie, po raz pierwszy od wielu lat w Polsce skurczyła się powierzchnia handlowa.

Więcej

Dziennik Zachodni: Koniec galerii handlowych, jakie znamy

  • 17 lipca 2020

Pęd galerii ku przekształcaniu się w handlowe domy kultury brutalnie przerwała epidemia koronawirusa – zauważa Dziennik Zachodni, przybliżając sytuację centrów handlowych, które po ponownym otwarciu zmieniły swój charakter. Nie zachęcały już – jak wcześniej – do dłuższego spędzania w nich czasu, chociażby z uwagi na obowiązujące w nich obostrzenia sanitarne oraz niemożliwość korzystania z atrakcji pozahandlowych, oferty rozrywkowej czy punktów gastronomicznych.

Galerie handlowe nie odzyskują swojego blasku, klienci wracają powoli. Widzimy, że na dzień dzisiejszy klienci niechętnie robią zakupy w galeriach i centrach handlowych i można się spodziewać, że nie będzie powrotu do sytuacji sprzed pandemii – przytacza słowa Jacka Kujawy, wiceprezesa LPP, spółki należącej do naszego Związku, Dziennik Zachodni.

W artykule redakcja nawiązuje także m.in. do wyników badania Kantar przeprowadzonego na zlecenie naszego Związku, z którego wynikało, że 8 na 9 Polaków w pierwszym tygodniu po ponownym otwarciu galerii handlowych w ogóle nie odwiedziło żadnego tego typu obiektu. Dziennik Zachodni zwraca także uwagę m.in. na to, że klienci nastawieni są obecnie przede wszystkim na szybkie zrealizowanie listy zakupów.

Redakcja zaznacza też, że klienci przenieśli się do internetu, a koronawirus przyspiesza zmiany, które wcześniej planowano (np. rozwiązania z zakresu consument experience). Na wzrost sprzedaży online wskazuje m.in. Jacek Kujawa z LPP. Na jeszcze inny aspekt uwagę zwraca natomiast Przemysław Lutkiewicz, wiceprezes LPP: Z jednej strony cyfryzacja, ale z drugiej zainteresowanie klientów innym asortymentem, co może być spowodowane zubożeniem społeczeństwa w trakcie kryzysu, Będzie też przesuwanie się popytu w stronę tańszych towarów, zmiana preferencji klientów raczej ku dolnej półce.

Tvn24.pl: To koniec centrów handlowych? „Po otwarciu stanęliśmy w obliczu katastrofy ekonomicznej”

  • 15 lipca 2020

Paradoksalnie, gdy nastąpiło ponowne otwarcie sklepów stanęliśmy w obliczu katastrofy ekonomicznej. Obecne warunki najmu, ustalane w czasach prosperity, dziś nie przystają do warunków, w jakich działamy i morderczo drenują nas pomimo pełnej świadomości centrów handlowych, jak wygląda sytuacja. Oczekujemy elementarnej empatii partnerów biznesowych, którymi przez lata były centra handlowe i do brania pod uwagę wysokości naszych obrotów i wyliczania czynszów na ich podstawie – przytacza słowa Artura Kazienko, prezesa zarządu Kazar Group i członka zarządu naszego Związku portal Tvn24.pl.

W materiale redakcja wieloaspektowo przedstawia sytuację najemców i galerii handlowych spowodowaną pandemią. Poza tematem czynszów zwraca uwagę m.in. na takie kwestie jak: zmiana sposób robienia zakupów, spadki odwiedzalności galerii czy wzrost znaczenia sklepów on-line. Zauważa też, że znaczna część najemców uważa, że sprzedaż w centrach handlowych stała się nieopłacalna. W tekście Tvn24.pl przedstawia też wyzwania, jakie stoją przed galeriami oraz najemcami i zaznacza, że powrót do sytuacji sprzed pandemii COIVD-19 może nie być ani łatwy, ani szybki.

Więcej

Trojmiasto.pl: Pandemia mocno zachwiała handlem wielkopowierzchniowym

  • 13 lipca 2020

Po ponad dwóch miesiącach od odmrożenia centrów handlowych ich odwiedzalność wciąż jest na dużo niższym poziomie niż przed wybuchem epidemii – informuje portal Trojmiasto.pl. Redakcja przybliża działania podejmowane w tym kontekście przez najemców, m.in. LPP, firmę należącą do naszego Związku. Jak informuje portal, spółka zakończyła już sporą część negocjacji, a w części przypadków zdecydowała się na odstąpienie od umów.

Redakcja zaznacza, że czas na negocjacje handlowcy i galerie mają do końca lipca. – Zmiana w umowach zasad rozliczania najmu na zasadach procentu od obrotu jako podstawy wyznaczenia wysokości opłat za korzystanie z powierzchni handlowej to dla wielu z nas dziś być albo nie być. Wprowadzone właśnie przez rząd Portugalii ustawowe regulacje to dowód na to, że takie rozwiązanie jest możliwe do przyjęcia. Przykład portugalski pokazuje również, że możliwe jest wypracowanie dobrych rozwiązań prawnych, by ratować rynek handlu i usług ponad podziałami politycznymi – cytuje komentarz zarządu naszego Związku portal Trojmiasto.pl.

Więcej

Franczyza i Biznes: Polacy bardzo ostrożnie wydają pieniądze w centrach handlowych

  • 8 lipca 2020

Magazyn Franczyza i Biznes przygląda się sytuacji centrów handlowych. Powołuje się na wyniki analiz prowadzonych przez nasz Związek, z których wynika, że w pierwszych dniach odmrożenia handlu, w porównaniu do analogicznych okresów z zeszłego roku, spadki sięgnęły 70%. O ile możemy zauważyć zwiększoną konwersję zakupową, zjawisko to nie powinno napawać optymizmem. Wynika bowiem ze zmiany przyzwyczajeń zakupowych konsumentów, którzy obecnie goszczą w galeriach, by nabyć konkretne produkty, nie w celach rozrywkowych.

Dziennik Łódzki: Przerwany pęd handlowych kolosów

  • 3 lipca 2020

– Jedno jest pewne – będzie to koniec galerii handlowych, jakie znamy – zapowiada Dziennik Łódzki. W opublikowanym materiale obejmującym analizę obecnej sytuacji biznesowej galerii handlowych i ich najemców powołuje się na badanie przeprowadzone przez ZPPHiU. Wynika z niego, że ośmiu na dziewięciu Polaków nie odwiedziło żadnego centrum handlowego w pierwszym tygodniu od ich ponownego otwarcia po zniesieniu obostrzeń.

– Widzimy, że klienci niechętnie robią zakupy w galeriach handlowych i można się spodziewać, że nie będzie powrotu do sytuacji sprzed pandemii – komentuje Jacek Kujawa, Wiceprezes spółki LPP, będącej członkiem naszego Związku.

Kolejne media o naszych postulatach

  • 3 lipca 2020

Media branżowe chętnie podjęły temat jednego z kluczowych postulatów naszego Związku dotyczącego rozliczania najemców z wynajmującymi proporcjonalnie do przychodów. Wprowadzone właśnie przez władze Portugalii rozporządzenie przyjmujące ten model finansowania czynszów ma swoje uzasadnienie — pomoże chronić wiele firm borykających się ze skutkami kryzysu.

– Zmiana w umowach zasad rozliczania najmu na zasadach procentu od obrotu jako podstawy wyznaczenia wysokości opłat za korzystanie z powierzchni handlowej to dla wielu z nas dziś być albo nie być. Wprowadzone właśnie przez rząd Portugalii ustawowe regulacje to dowód na to, że takie rozwiązanie jest możliwe do przyjęcia. Przykład portugalski pokazuje również, że możliwe jest wypracowanie dobrych rozwiązań prawnych, by ratować rynek handlu i usług ponad podziałami politycznymi (…)– komentuje Zarząd ZPPHiU.

O doniesieniach z rynku portugalskiego piszą portale: retailnet.pl, dlahandlu.pl, handelextra.pl, propertynews.pl, galeriehandlowe.pl

Galerie Handlowe: Jedno jest pewne – centra handlowe i ich charakter ulegną diametralnej zmianie

  • 1 lipca 2020

W lipcowym wydaniu miesięcznika Galerie Handlowe, eksperci wypowiedzieli się na temat sytuacji centrów handlowych w rzeczywistości pandemii.

Przemysław Lutkiewicz, Wiceprezes Zarządu LPP (spółki będącej członkiem naszego Związku) analizuje sytuację galerii handlowych w kontekście zmiany zachowań konsumentów. W swojej wypowiedzi powołuje się na badanie przeprowadzone przez ZPPHiU, które wskazało, że przed wprowadzeniem ograniczeń zapobiegających rozprzestrzenianiu się koronawirusa, 4,5 mln osób odwiedzało je co najmniej raz w tygodniu, często w celach rozrywkowych. Oprócz samych zakupów klientów przyciągały restauracje czy strefa rozrywkowa, które obecnie straciły na atrakcyjności. Lutkiewicz podkreśla również, że w obecnej sytuacji kluczowe jest zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim osobom przebywającym w galeriach – zarówno klientom jak i ich pracownikom.

Na badania przeprowadzone przez nasz Związek, w swoim materiale powołuje się również Jerzy Osika, Ekspert ds. retail i sprzedaży Promedia, wskazując na powolny powrót do „normalnego” poziomu sprzedaży. Zgodnie z publikacją spadek sprzedaży w sklepach mierzony w okresie 11-25.05.20 w stosunku do czasu 9-23.05.19 zmalał z -62,3% do -46,7 % w Warszawie i z 58,3% do 36,1% w pozostałej części kraju.

Galerie Handlowe: Sprzedaż online nie zrekompensuje strat

  • 29 czerwca 2020

W materiale dla portalu galeriehandlowe.pl Wojciech Tulwin, Dyrektor ds. Marketingu i PR marki Recman, będącej członkiem naszego Związku, opowiada o sytuacji marki w kontekście obostrzeń związanych z epidemią. Porusza temat konieczności dostosowania kanałów dystrybucji, podkreślając jednocześnie, że sprzedaż online nie jest w stanie zrekompensować strat ponoszonych w wyniku zamknięcia salonów stacjonarnych.

– Aktualna sytuacja jest trudna dla nas wszystkich. Jako rodzinna firma odzieżowa istniejąca na rynku od 1986 roku przeżywamy teraz ciężkie chwile –  mówi Wojciech Tulwin – Podejmujemy aktualnie szereg działań, które mają na celu ograniczenie kosztów oraz opracowanie scenariuszy działań w zależności od długości trwania kryzysu. Sytuacja jest dla nas wszystkich wielkim wyzwaniem, ale jesteśmy przekonani, że wyjdziemy z niej i będziemy jeszcze silniejsi. 

 

Więcej